شما یک متشبث هستید که تشبث تان را برای بدست آوردن پول برای خود و خانواده تان، ایجاد کرده اید. همچنان ممکن است تشبث تان را بعد از دانستن
اینکه ضرورت به یک چیز بهتر دارید، آغاز کرده باشید. شما به این باور هستید که محصولات تان )یا خدمات(، زندگی )یا کسب و کار( مشتریان تان را بهبود میبخشد.
شما به سختی تلاش کرده اید تا محصولات یا خدمات تان را با کیفیت مناسبی بسازید که مشتریان احتمالی بخواهند برای آن پول پرداخت نمایند.
در دنیای تجارت، اصطلاح فروشات ممکن است معانی متفاوتی داشته باشد. زمانیکه یک شخص مقداری شیرینی باب را از یک دستفروش روی
جاده خریداری میکند، بدون در نظرداشت سقف مبلغ پرداخته شده، معاملۀ فروش به حساب میآید. اما اگر این تبادله شامل یک دستگاه باشد، فروشات شامل مراحل دیگری نیز میشود که قبل از تبادله پول اتفاق می افتند. برای فروش یک دستگاه ممکن است ضرورت باشد نماینده فروشات یا فروشنده سوال های زیادی را درباره منزل مشتری، نوعیت ساختار آن، موقعیت کلکین ها، مقدار نور مستقیم خورشید، تعداد اعضای فامیل و غیره بپرسد
تا بتواند سایز و نوعیت مناسبی از یک دستگاه را برایتان توصیه کنند تا مشتری مذکور با پرداخت یک قیمت مناسب، بهترین فصل سرما را داشته باشد.
بنابرین، فروش، یک پروسه کمک رسانی به مشتریان است تا بفهمند کدام محصول )یا خدمات( برایشان بهترین ارزش را در مقابل پول ایکه پرداخت مینمایند، دارد. یک فروشندۀ خوب اخلاقیات را در هنگام فروشات رعایت میکند. آنها بدنبال کسب رضایت مشتریان شان، بهبود سطح زندگی و تشبث شان، و رعایت اصول اخلاقی هستند. یک فروشندۀ خوب، ضروریات مشتریان را برآورده نموده و در عین حال برای خود نیز مفاد ایجاد میکند.
فروش زیادتر از اینکه به معنای فراهم آوری محصولات و خدمات باشد، بیشتر به هدف کسب پول است، اما این کار یک فعالیت بازاریابی نیز میباشد. این بخش را «ترکیب ارتباطات بازاریابی » یاد میکنیم که شامل تبلیغات، پیشکش ها، رسانه های اجتماعی و ارتباطات دیجیتل میشود. چیزی که فروش شخصی را متمایز میسازد، شخصی سازی پیامی است که با ضروریات، درک و نیازمندی های هر مشتری تطابق داشته باشد. یک فروشنده خوب، فقط و فقط بعد از پرسیدن سوالات مناسب و بررسی ضروریات مشتری، راه حلی را پیشنهاد میکند تا مشکل مشتری حل گردد یا ضروریاتش برآورده شود. بدین ترتیب، میتواند درک کامل در مورد مشتری داشته باشد. یک فروشنده خوب، برخورد محترمانه دارد، واقعا میخواهد مشکل مشتری را حل نماید و روش های درست، عادلانه و اخلاقی را رعایت مینماید. فروشنده ای که صرفا به منافع شخصی خود فکر میکند و درباره محصول خود یا عملکرد آن به مشتری راستگو نمیباشدد، فروشندۀ خوبی نیست، زیرا روش های عادلانه، درست و اخلاقی را مدنظر نمیگیرد.
یادآوری:
اگر
مالک
یک
تشبث
هستید،
شما
خودتان
یک
الگو
برای
«فروشنده
خوب
بودن
» به شمار
میروید.
چرا فروشات در یک تشبث مهم است؟
شما تلاش بیشتر بخرچ میدهید تا محصولات و خدمات خود را برای مشتریان ارائه کنید به هدف اینکه آنها از شما خریداری کنند. اما اگر نتوانید محصولات یا خدمات تان را به مشتریان بفروشید، از کارتان فایده ای بدست نخواهید آورد. فروشات یکی از بخش های مهم هر تشبثی است و شما ضرورت دارید تا در مورد مهارت ها و پروسه های لازم برای فروشات تان، فهم درست داشته باشید. در این بخش، شما مهارت ها و استراتیژی های زیادی را برای فروش محصولات
تان بشکل موثر خواهید آموخت.
یک فروشنده خوب چه خصوصیاتی دارد؟
•
داشتن توانایی بعنوان شنوندۀ خوب برای مشتری. یک فروشندۀ خوب در پرسیدن سوالات مناسب برای درک بهتر مشکل مشتری، ارزیابی راه حل مشتری و حل نمودن مشکل با درنظرداشت ضروریات یا انتظارات مشتری، از دیگران برتری دارد. در این مرحله، فروشنده کمتر حرف میزند و با دقت تمام به مشتری گوش فرا میدهد.
•
احترام گذاشتن به مشتریان و نیازمندی های آنها. برای این رویه باید به مشتریان کمک کنید تا محصولات یا خدماتی را دریافت کنند که به بهترین شکل ممکن ضروریات شان را برآورده سازد
•
داشتن دانش کافی درباره محصولات یا خدمات تشبث. این دانش شامل آشنایی با تمامی ویژگی ها و مزایای محصول/خدمات عرضه شده میگردد و اینکه این ویژگی ها چگونه میتوانند ضروریات و توقعات مشتری را مرفوع سازند. ضمن آن لازم است تا فروشنده در مورد عملکرد محصول، استفاده از آن، و حفاظت و حمایت دوامدار مشتری از آن، معلومات داشته باشد و توانایی عرضۀ محصول بشکل خوب آن و آموزش مشتری در مورد چگونگی استفاده از آن نیز امر لازمی پنداشته میشود.
برای مثال، یکی از ویژگی های مهم فیسبوک برای کاربران اش، قابلیت جستجوی شماره ها و دوستان است. چون به کاربران این قابلیت را میدهد تا در
فیسبوک، شبکه
ای از دوستان، خانواده، اقوام و شرکای کاری تشکیل دهند. به همین شکل، یک فروشنده باید از ویژگی های کلیدی محصولات یا خدماتی
که میخواهد
بفروشد، آگاه باشد.
•
تمامی
فعالیت های پروسه فروشات برای بدست آوردن پول نیست، بلکه باید به شکل واقعی به منظور برآورده ساختن ضروریات مشتری به بهترین نحو آن و ارائه
کیفیت بالا
جهت کسب رضایت آنان نیز میباشد.