روبرو شدن یک شرکت نو تأسیس با سختی های اول کار قبل از آن که به سودآوری برسد، یک امر معمول است. شما بجای آنکه بخاطر کسب منفعت در آغاز کار تقلا کنید، بهتر است برای برخی شرایط ابهام آمیز و مشکلات در مراحل اول رشد شرکت خود پلان بسنجید. پلان تجارتی باید حداقل یک تخمین کلی از منفعت زایی شرکت قبل ازشروع کار ارایه کند و به شما کمک کند که درک کنید قبل از رسیدن به سودآوری چه مقدار زمان بدون منفعت فعالیت خواهید کرد.
چند نکته ی کلیدی که باید درمورد احتمال سودآوری شرکت خود در ذهن خود داشته باشید:
1.
مصارف شروع تشبث- برخی متشبثان دچار اشتباه می شوند و پول زیادی روی مصارف غیرضروری هزینه می کنند. تلاش کنید شرکت خود را با بودجه ی بسیار پایین اداره کنید و بخصوص درمورد مصارف و هزینه هایی که قبل از بدست آوردن عاید به پول نقد نیاز دارد، توجه داشته باشید.
2.
پلان تجارتی دقیق و کامل تهیه کنید. یک گام برای پیش بینی این که شرکت شما به منفعت خواهد رسید یا خیر این است که برای کسب معلومات دقیق درمورد هزینه ها و مصارف مرتبط به تشبث تازه تأسیس خود وقت بگذارید. پلان تجاری شما نقشه راه موفقیت تان می باشد و بدون نقشه راه ممکن است بسیار زود راه خود را گم کنید.
3.
درمورد مشتریان خود تحقیق کنید. برای آنکه به سودآوری دست یابید، باید بدانید که مشتریان شما کیست و کدام قیمت ها می تواند رقابتی و سودآور
باشد. تحقیق کنید تا بدانید رقیبان شما چه قیمت هایی را تعیین می کنند؟ مشتریان احتمالی شما درمورد تشبثی که پلان دارید چه فکر می کنند و آنان درمورد رقیبان تان چه احساسی دارند.
دانستن
این که
آیا شرکت شما منفعت زا خواهد بود یا خیر، ایجاب می کند که هزینه ها، مصارف و فروشات خود را بدرستی تخمین بزنید. شما باید این تخمین ها
را حداقل
برای سال اول تهیه کنید و گاهی شما باید تخمین را برای سال دوم و سوم کار خود نیز توسعه دهید. یکراه مفید انجام تحلیل نقطه ی
سربسراست تا پیدا
کنید که در کدام حجم فروشات می توانید هزینه های خود را با عواید پوشش دهید. این مرحله را نقطه ی سربسر گویند. "ورق
ضمیمه تحلیل نقطه ی
سربسر" شما
را در یافتن نقطه ی سربسرکمک خواهد کرد.
وقتی شما مشخص
کردید که
تخمین تان تا چه مدت از آینده را دربر میگیرد، باید لیستی از تمام فعالیت هایی
شرکت تهیه
کنید.
حتی قبل از آنکه درمورد ارقام
و اعداد
فکر کنید.
فروشات
بهتر است بجای تخمین فروشات کل سال درمورد تخمین فروشات روزانه یا هفته وار فکر کنید. وقتی دریافتید فی مشتری چقدر فروش خواهید کرد، به تعداد
مشتری روزانه
ی خود فکر کنید؛ رقم مشتریان روزانه راضرب در مقدار خرید هر مشتری کرده تخمین فروشات روزانه ی خود را بدست آورید. بعد از روی فروشات
روزانه، فروشات
هفته وار، ماهوار و سالانه را بدست آورید.
مصارف فروشات خود را برآورد کنید
بعد از آن، شما باید برآورد کنید که تهیه محصولات یا عرضه خدمات برای
شرکت شما
چقدر هزینه خواهد داشت. این کار بخصوص
قبل ازشروع
کاروبار پرچالش خواهد بود. با این حال شما حداقل باید یک تخمین کلی از هزینه های خود به شمول مواد خام، کارمندان، ماشین آلات و برق و غیره داشته باشید. وقتی
هزینه های
هر قلم را بدست آوردید، باید مصارف را با مقدار پیش بینی شده اجناس/خدمات فروخته شده مقایسه کرده و مفاد احتمالی خود را برآورد نمایید.
هزینه
های غیرمستقیم تجارت را برآورد کنید
برخی هزینه ها بطور مستقیم با اجناس
و خدماتی
که می فروشید ارتباط ندارند. تاجر یا کارآفرین بودن خود برخی هزینه هایی را به همراه دارد . بطور
مثال شما دکان شیرینی فروشی باز می کنید و ایده ی بسیار خوب از مصارف هر قلم جنسی که تهیه خواهید کرد، را دارید. یک هزینه ی غیر مستقیم که شما احتمالاً
فکراش را نکرده اید پالیسی بیمه است. برای آن که در کار شیرینی پزی بمانید بهتر است پالیسی بیمه داشته باشید تا درصورت آتش سوزی يا وقوع آسیب دیگری
شرکت تان
نابود نشود. شما باید هزینه ی بیمه را در کل مدنظر گیرید و لازم نیست که حتماً در هزینه های هر قلم جنس
خود آن
را محاسبه کنید. درمورد تمام
هزینه های دیگر چون کرایه فروشگاه یا دفتر، که بخاطر ادامه کار تجارتی خود نیاز دارید، فکر کنید و این هزینه ها را در تخمین خود بگنجانید تا دیده شود آیا
شرکت شما
به سودآوری دست خواهد یافت یا خیر.