فرض کنید تجارت شما مقصدی است که می خواهید با سفر به آنجا برسید. در آن صورت، پلان تجارتی نقشه ی راه رسیدن به آن مقصد است .
با نوشتن پلان تجارتی شما درک روشن و عمیق از نیازمندی های شروع و ادامه کار بدست خواهید آورد.
وقتی تخم یک درخت را به زمین می کارید، درواقع به آینده می اندیشید. شما از خود سوال های زیادی می پرسید و با خانواده و دوستان در میان می گذارید.
چه مقدار تخم نیاز دارید؟ چه نوع تخم نیاز دارید؟ تخم ها را در کجا باید بکارید؟ برای خرید تخم ها به چه مقدار پول نیاز خواهید داشت؟ درخت چه وقت رشد کرده و به ثمر خواهد رسید؟ آیا برای کاشتن تخم ها به کمک کس دیگر نیاز خواهید داشت؟ به کدام ابزار نیاز دارید؟ این ها سوال های اصلی اند که باید قبل از کاشتن تخم ها به آن جواب دهید. مثل کاشتن تخم، باید درمورد شروع تجارت خود بطور منطقی فکر کنید. وقتی پیش از وقت بیاندیشید و برای گام های بعدی پلان گذاری کنید، بیشتر از تجارت خود آگاه خواهید شد. این فکر کردن به شما اجازه می دهد سوال های بیشتر بپرسید و پاسخ های بیشتر بدست آورید.
برای نوشتن پلان تجارتی به وقت نیاز دارید و در جریان این زمان نکات زیادی را باید فکر کنید. وقتی پلان خود را می نویسید، احتمالاً افکار تازه ای به ذهن شما خواهد رسید و چیزهایی را کشف خواهید نمود که در آغاز ممکن است هرگز به آن ها فکر نکرده باشید.
برای ساختن پلان تجارتی فارمت واحد و خاصوجود ندارد. مهم ترین بخشپلان تجارتی پروسه ی تدوین آن است. تدوین پلان و فکر کردن درمورد آنچه برای تحقق پلان کارآفرینی خود نیاز خواهید داشت، شما را به موفقیت رهنمون خواهد کرد.
پلان تجارتی شامل شرح و برنامه ریزی نحوه رسیدگی به مسایل کلیدی شروع تجارت میگردد. این مسایل کلیدی عبارتند از:
پروپوزل جلب سرمایه- بیشتر
اوقات اولین چیزی که یک سرمایه گذار یا بانک از شما می خواهد پلان تجارتی مکتوب می باشد، لذا پلان تجارتی شما در تشخیص مقدار پولی که نیاز دارید کمک نموده و دستاویزی می شود تا به بانک وسرمایه گذار نشان دهید که شما کار خانگی خود را انجام داده اید. پروپوزل جلب سرمایه، اعتماد سرمایه گذار و بانک را نسبت به توانایی و توجه شما به موفقیت تشبث تان جلب خواهد کرد.
تحلیل کامل- در نوشتن پلان تجارتی شما به عناصرمختلف یک تشبث خواهید پرداخت. برای انکشاف موفقانه تشبث تنها محصول و خدمات مطرح نیست، بلکه مسایل زیاد دیگری نیز مطرح می باشند. بطور مثال، عناصر مختلف حمایت کننده ی محصول/خدمات شما بازاریابی، نیروی کار، حسابداری، محاسبه، تولید و غیره می باشند.
رهنمایی تطبیق- وقتی شما کاروبار خود را راه اندازی کردید، پلان تجارتی نباید صرفاً در روی ورق باقی مانده ، بلکه از آن بعنوان ابزار مهم هدایت گردش چرخ تجارت خویش استفاده کنید.
ارتباطات- پلان
تجارتی راه اصلی اطلاع رسانی و تبادل نظر درمورد ماهیت شرکت تان به کسانی است که در کار شما دخیل نمی باشند. بطور مثال، پلان تجارتی می تواند در شریک کردن دیدگاه تجاری شما با دوستان و اعضای خانواده کمک نماید. پلان تجارتی روش مهم دادن اطلاعات به تهیه کنندگانی میباشد که با تجارت شما آشنا نیستند. نشان دادن پلان تجارتی به فروشنده یا عرضه کننده احتمالاً آنان را بیشتر مطمئن خواهد ساخت که شما مشتری قابل اعتماد و مهم هستید.
آموختن در جریان کار- وقتی
شما پلان تجارتی خود را می نویسید، ممکن است چیزهایی را بیاموزید که در شروع کار هرگز به آن فکر نکرده باشید. بطور مثال، اگر ایده ی تجاری شما ساختن یک رستورانت کوچک است، هنگام نوشتن پلان تجارتی ممکن است متوجه شوید که برخی قوانین دولتی در ارتباط به تنظیم امور غذایی وجود دارد. با این آگاهی در جریان تدوین پلان تجارتی، می توانید بخاطر رسیدگی به این نیاز از قبل آمادگی بگیرید. تصور کنید تغییر و اصلاح کار تجارتی شما برای رعایت مقررات حکومتی، بعد از بازگشایی رستورانت چقدر پرهزینه خواهد بود. این نوع تغییر برای شرکت شما بسیار پرهزینه و مشکل آفرین خواهد بود، ولی وقتی در پلان تجارتی آن را مدنظر گرفته باشید، شانس موفقیت شما به حداکثر می رسد.
بررسی واقعیتها- پلان
تجارتی، راه عالی برای درک وسعت کار شرکت شما می باشد، تا بتوانید نیازهای تان را برای شروع و ادامه کار بصورت واقع بینانه ارزیابی نمایید. دریافت حقیقت درمورد شرکت تان در روی ورق پلان تجارتی بسیار بهتر از آن است که کار خود را شروع کنید و مدتی بعدتر متوجه شوید که تجارت آن چیزی نیست که شما در اول فکر می کردید.
شاید فکر کنید برخی متشبثان بدون ساختن پلان تجارتی کار خود راشروع می کنند و با این وجود موفق می شوند. ولی یادتان نرود که اگر یک متشبث موفق می شود، در مقابل، ده ها تن دیگر ناکام می گردند ویکی از دلایل آن، نداشتن پلان تجارتی واضح برای رهنمایی کار آن هاست. بدون پلان تجارتی شما برداشت واضحی از مقصدتان و چگونگی دست یابی به آن نخواهید داشت. پلان تجارتی اساس تجارت شما را تشکیل می دهد.
ابزار پلان تجارتی چارچوب کلی تدوین پلان تجارتی را در اختیار شما قرار می دهد. از این ابزار برای ساختن پلان تجارتی خود استفاده کنید. تدوین پلان تجارتی به یکبارگی تکمیل نمی شود و شما با آموختن چیزهای تازه در جریان راه اندازی و پیش برد کار، پلان تان را نیز اصلاح خواهید کرد. غنامند کردن و بازنگری پلان تجارتی برایشروع و رشد تجارت گام مهمی است. در جریان پروسه ی پاسخ دهی به سوال های ارایه شده در ابزار پلان تجارتی، احتمالاً چیزهای مهمی را متوجه خواهید شد که درغیر آن شاید به ذهن تان خطور نکند.