این پاسخ شامل نکات ساده ای میشود که هر تشبثی میتواند از آنها برای توسعه عملکرد خود استفاده کند. مهم نیست که تشبث تان خورد یا کلان باشد، هر کدام ازین نکات به شما کمک میکند بالای یکی از قسمت های کلیدی ایجاد خدمات بهتر برای مشتریان تمرکز کنید.
· سخت کوشش کنید تا نیازمندی های مشتریان تان را شناسایی کنید
· به سوال های مشتریان تان فوراً پاسخ دهید
· از توصیفات مشتریان رضایت مند تان استفاده کنید
· در صورت توان، یک جایزه غیر منتظره به مشتریان تان بدهید
· همیشه هدف بازاریابی تان از مشتریان این باشد تا آنها چیزی انجام دهند )مانند خریدن یا امتحان کردن یک نمونه(
· پیام بازاریابی تان را تکرار کنید
· بالای مزایای محصولات/خدمات تان تمرکز کنید، بگوئید که چرا باید مشتری از آن استفاده کند
· بدنبال روش های کم هزینه برای بالا بردن ارزش محصولات/خدمات تان باشید، بعد از آن بالا بردن قیمت های تان را امتحان کنید
· از بهترین روش های کسب و کار استفاده کنید )وعده تان را عملی کنید، طوری رویه کنید که مردم با شما راحت باشند، به مردم حق انتخاب بدهید و همراه مشتریان تان بیشتر صحبت کنید(
· یک برند واضح برای محصولات/خدمات تان ایجاد کنید
· هیچ گاه بازاریابی را متوقف نکنید
راهنمایی شماره
# 1 بازاریابی: نیازمندی های مشتریان تان را شناسایی کنید.
معمولاً اولین قدم برای موفقیت، گوش فرا دادن به صحبت های مشتریان و پیدا کردن ضرورت های آنها است. این کار معمولاً با این شروع میشود که شما با یک یا تعدادی از مشتریان احتمالی تان بصورت انفرادی یا گروپی صحبت کنید. تحقیقات اولیه به شما کمک خواهد کرد بدانید که آیا مردم علاقمند به خریداری
محصولات/خدمات شما هستند یا نه، و اینکه به چه قیمتی حاضر اند محصولات تان را بخرند. تحقیقات بازار به شما کمک خواهد کرد تا مشتریان دلخواه تان را بشناسید. در اینجا تعدادی از سوالات پیشنهاد شده که شما میتوانید از مشتریان مورد هدف تان بپرسید، ذکر گردیده است:
• محصولات/خدمات ما ضرورت های شما را برآورده میکند؟
• اگر برآورده نمیکند، چه ویژگی های دیگری را میتوانیم به شما پیشنهاد کنیم تا تصمیم تان را تغییر دهد؟
• ما بیشتر از یک نوع از محصولات/خدمات مان را میفروشیم، شما کدام نوع را ترجیح میدهید و چرا؟
• یکی از رقبای ما فلان محصول را ارائه میکند، آیا میخواهید که ما هم چنین جنسی را برای تان داشته باشیم؟
• آیا محصولات/خدمات رقبای ما ویژگی هایی دارد که شما میخواهید ما هم داشته باشیم؟
• ما تصمیم داریم بعضی محصولات/خدمات جدید را اضافه کنیم، آیا شما دوست دارید چنین محصولات/خدماتی را از ما بخرید؟
راهنمایی شماره
# 2 بازاریابی: به سوال های مشتریان تان فوراً پاسخ دهید.
به سوالهای رسانه های اجتماعی، ایمیل ها، پیام ها و تماس های تیلفونی خود پاسخ دهید. اگر به تماس ها و ایمیل های خود پاسخ ندهید، هر قدر بازاریابی کنید هیچ نتیجه ای نخواهد داشت. یکی از اهداف بازاریابی ایجاد تجارت است. اگر یک مشتری احتمالی با شما به تماس میشود، تماس آنها به معنای علاقه مندی شان به خریداری از شماست. زمانیکه شما آن تماس یا ایمیل را پاسخ نمیدهید،
احتمالاً آن مشتری را از دست خواهید داد. کسانی که تماس میگیرند به احتمال خیلی زیاد پیامی برای شما نخواهند گذاشت. آنها با تشبث بعدی تماس خواهند گرفت. ناراحت کردن یک مشتری یک گناه نابخشودنی است. آنها شما را نخواهند بخشید؛ بناءً، حتماً تماس ها را پاسخ دهید. به شکایات مشتریان فوراً و با یک برخورد مناسب رسیدگی کنید. تلاش کنید که بجای اینکه به فکر مزیت آنی معامله باشید، رابطه خود را با مشتری حفظ کنید. آنها بخاطر این کارتان، دوباره از شما خرید کرده و دیگران را نیز تشویق به خریداری از شما میکنند. در غیر این صورت، آنها از تجربه های بد و ناراحت
کننده خود با شما به دیگران گفته و با از بین بردن مشتریان آینده تان، شما را مجازات خواهند کرد.
راهنمایی شماره # 3 بازاریابی: از
توصیفات مشتریان رضایت مند تان استفاده کنید.
توصیفاتی را از تمامی مشتریان تان جمع آوری کرده و آنرا در تمامی تبلیغات تان استفاده کنید. توصیفات، نظریات مثبتی درباره برند تان است که از استفاده
کنندگان فعلی
تان جمع آوری میشود. آنها شواهدی را ارائه میکنند که محصولات یا خدمات تان نتایجی را که وعده کرده بودید میدهند. برای تاثیر هر چه
بیشتر، از
توصیفاتی استفاده کنید که نتایج مشخصی را که مشتریان از آن لذت برده اند در آنها وجود داشته باشد.
راهنمایی شماره # 4 بازاریابی: در
صورت توان، یک جایزه غیر منتظره به مشتریان تان بدهید.
بعضی اوقات در صورت امکان، قبل از اتمام معامله تان یک جایزه غیر منتظره به فروشات تان اضافه کنید. این میتواند یک کوپن، یک نمونه رایگان، حتی
یک آگاهی
درباره یکی از محصولات/خدمات جدید تان باشد. این کار باعث میشود در لحظه آخر مشتریان در خرید شان تردید نکرده و نظرشان درباره شما و محصولات/خدمات تان هنوز هم بهتر شود.
راهنمایی شماره # 5 بازاریابی: همیشه
بازاریابی تان از مشتریان باید خواستار انجام کاری باشد.
تلاش کنید تا در تمامی ارتباطات بازاریابی تان پیامی داشته باشید که مشتریان را به «عمل
کردن » تشویق کند. بسیاری از مشتریان زمانی که یک صفحۀ
انترنتی را
باز میکنند، یک تبلیغات تلویزیونی را میبینند یا به تبلیغات چاپی تان نگاه میکنند و سریعاً از آن میگذرند، مگر اینکه چیزی بتواند سریعاً توجه آنها
را بگیرد. حتماً
کاری کنید که آنها را مشوق بسازد تا برای خرید، انتخاب کردن و یا امتحان کردن محصولات/خدمات تان اقدام کنند.
راهنمایی شماره # 6 بازاریابی: پیام
بازاریابی تان را تکرار کنید.
تبلیغاتی که پیام ضعیف داشته اما بسیار زیاد آنرا تکرار کنید، رقابت را از رقیبی که یک پیام ضعیف را کمتر تکرار میکند، میبرد. زمانی که هردو پیام تبلیغاتی
ضعیف باشد،
تکرار تبلیغات برگ برنده خواهد بود؛ چرا که این کار آگاهی را درباره برند بالا میبرد. ضمناً،
تبلیغ کننده ای که یک پیام ضعیف را با بودجه تبلیغاتی زیاد در اختیار دارد، همیشه بهتر از رقیبی که پیام قدرتمند را نمیتواند به گوش کسی برساند
عمل خواهد
کرد.
راهنمایی شماره # 7 بازاریابی: بالای
مزیت هایتان تمرکز کنید.
مزایای محصولات/خدمات تان را در رأس تمامی فعالیت های ارتباطات بازاریابی تان بگذارید. بسیار مهم است که فرق بین «ویژگی
» و «مزیت
» را تفکیک کرده
بتوانید. ویژگی
ها خصوصیاتی اند که یک محصول دارد، مزایا دلایلی هستند که چرا باید مشتری آنرا استفاده کند. مردم معمولاً محصولات/خدمات را نه برای
ویژگی هایشان،
بلکه برای مزیت های شان میخرند.
بطور مثال، یک قالین دوز در افغانستان قالین های دست ساز را تولید میکند، در حالیکه قالین هایی که به افغانستان وارد میشوند توسط ماشین دوخته شده
اند. مزیتی
که قالین افغانی دارد این است که دوامدار بوده و کیفیت دست ساز را دارد که به آن اجازه میدهد ارزش خود را داشته باشد؛ در حالیکه قالین های
ماشینی زودتر
کهنه شده و ارزش خود را از دست میدهند.
راهنمایی شماره # 8 بازاریابی: بدنبال
روش های کم هزینه برای بلند بردن ارزش محصولات/خدمات تان باشید؛ بعد از آن بالا بردن قیمت های تان را امتحان
کنید. بدنبال روش های کم هزینه ای باشید که بتوانید ارزش محصولات/خدمات تان را توسط آن بالا ببرید. بعد از آن قیمت های بالاتر را برای محصولات/خدمات تان امتحان کنید. ممکن فروشات و مفاد تان هردو بالا برود. شما میتوانید با تقسیم قیمت محصولات/خدمات تان به کمترین قسمت زمانی آن، یک قیمت
معقول برای
شان تعیین کنید. بطور مثال، «از
تمامی این خدمات در برابر 1 دالر
در روز لذت ببرید » )بجای چیزی که قیمت آن 325 دالر
در سال است(.
راهنمایی شماره # 9 بازاریابی: از
بهترین روش های برای خوشحال ساختن مشتریان استفاده کنید.
در مدیریت تشبث تان برای هر چیزی که با تشبث تان در تماس است، بهترین روش ها را در ذهن خود داشته باشید. این روش ها عبارت از عملی کردن وعده
هایتان، خوش
برخورد بودن، دادن حق انتخاب به مردم و زیاد صحبت کردن با مشتریان است.
راهنمایی شماره # 10 بازاریابی: یک
برند واضح برای محصولات/خدمات تان ایجاد کنید.
شما باید یک هویت واضح برای برند تان ایجاد کنید. بعد از آن، هویت گرافیکی منحصر به فرد خود را ایجاد کنید. معمولاً این کار با استفاده از یک لوگو و یا
یک لوگو
با یک شعار انجام میشود. زمانیکه پروسه ایجاد لوگو/شعار تان به اتمام رسید، هویت تصویری خود را بالای هر قطعه از موادی که دارید چاپ کنید. هر زمانیکه تشبث تان در هر گونه رسانه چاپی ارائه میشود، فرقی نمیکند که این رسانه الکترونیک باشد یا کاغذی، هویت تصویری خود را بالای آن اضافه کنید. همیشه
از همین یک لوگو استفاده کرده و اگر میخواهید آنرا تغییر دهید بسیار مواظب باشید.
راهنمایی شماره # 11 بازاریابی: هیچ
گاه بازاریابی را متوقف نکنید.
رشد یک تشبث هرگز به معنای توقف بازاریابی نیست. شاید فکر کنید زمانی که «موفق
شدید » میتوانید بازاریابی را متوقف کنید. این درست نیست. شما باید
به بازاریابی
تان ادامه دهید تا مشتریان فعلی خود را حفظ کرده و مشتریان جدید به دست آورید. فرقی نمیکند تشبث تان چه باشد، در هر صورت بعضی از
مشتریان تان
را نظر به زمان از دست خواهید داد. اگر میخواهید که تشبث تان مصئونیت لازم را داشته باشد، باید بالای بازاریابی سرمایه گذاری کنید تا یک
رشد با
ثبات داشته باشید. شما باید بتوانید با بدست آوردن مشتریان جدید مشتریان از دست رفته تان را جبران کنید.