راه های مختلفی برای ارزیابی نتایج میزان موفقیت تان در بازاریابی وجود دارد؛ اما صرفاً خود تان میتوانید تعیین کنید که موفقیت برای شما چه معنایی دارد.
برای تعدادی از اشخاص، موفقیت به معنای افزایش فروشات یا فایده بیشتر است؛ در حالیکه دیگران موفقیت را داشتن یک تشبث با شهرت تعریف میکنند. هر تلاشی که برای بازاریابی انجام میشود باید یک هدف و یک نتیجه قابل ارزیابی داشته باشد.
سه هدف بازاریابی که بسیار معمول بوده و توسط آنها یک تشبث میتواند موفقیت بازاریابی خود را با آن ارزیابی کند قرار ذیل اند:
• افزایش فروشات
اگر هدف تان افزایش فروشات بوده است، شما میتوانید تعداد محصولات/خدماتی را که به فروش رسیده است تعقیب کنید. شما میتوانید این اعداد را با پلان تان و یا میزان فروشات تان بدون بازاریابی مقایسه کنید. بطور مثال، اگر شما یک لباس فروشی دارید و هدف تان این بوده که میزان فروشات تان را تا % 20 افزایش دهید، میتوانید نتایج فروشات واقعی تان را با این هدف مقایسه کنید. این پروسه ارزیابی در صورتی که هدف تان افزایش عواید بوده باشد هم جوابگو خواهد بود.
• ایجاد
یا
توسعه
شهرت
اگر هدف تان این است که مردم درباره محصولات/خدمات تان زیاد فکر کنند، میتوانید یک نظرسنجی ایجاد کرده و از مردم نظرشان را درباره تشبث تان بپرسید. پرسیدن سوالات ساده ای مانند «آیا محصولات/خدمات ما را به یکی از اعضای خانواده خود پیشنهاد میکنید؟ » میتواند به شما کمک کند ارزیابی کنید که آیا تلاش های بازاریابی تان به بیشتر شدن شهرت تان کمک کرده است، یا خیر. اگر مردم پاسخ دهند که «بله، پیشنهاد میکنم »، این نشان میدهد که مردم به برند تان اعتماد داشته و حتی آنرا به یکی از اشخاص صمیمی شان نیز پیشنهاد میکنند.
• افزایش آگاهی
اگر هدف تان آگاه ساختن مردم از تشبث تان باشد، شما میتوانید تعداد مشتریان جدید تان را که به فروشگاه یا رستورانت تان می آیند ارزیابی کنید یا به صفحۀ انترنتی تان سر بزنید. حتی برای اینکه معلومات بیشتری جمع آوری کنید، میتوانید یک نظرسنجی رو در رو ایجاد کرده و از مردم بپرسید که «آیا تا بحال نام شرکت ما را شنیده اید؟ » هر قدر تعداد زیاد تری از مردم به این سوال پاسخ «بله » بدهند، بازاریابی تان در ایجاد آگاهی موفق تر بوده است.
این سه روش برای این است که بفهمید آیا بازاریابی تان جوابگو است، یا خیر. اولتر از همه باید هدف تلاش های بازاریابی تان را تعریف کنید و تصمیم بگیرید که چگونه پیشرفت تان را ارزیابی کنید.
بر علاوه اهداف عمده بازاریابی مانند افزایش فروشات، توسعه شهرت تان و ایجاد آگاهی درباره برند تان، اهداف دیگری برای بازاریابی وجود دارد که میتوانید
برای فهمیدن
میزان موثریت بازاریابی تان آنها را استفاده کنید.
ایجاد فرصت های فروشات
این ارزیابی میزان موفقیت بازاریابی تان را برای ایجاد فرصت های جدید فروشات نشان میدهد. بطور مثال، اگر شما یک شرکت خدمات جمع آوری زباله
دارید، شاید
بتوانید یک آگاهی یک صفحه یی با پیشکش آزمایشی مثلاً «برای
هر چهار هفته خریداری خدمات ما، یک هفته خدمات ما را بشکل رایگان دریافت
کنید » آماده کرده و آنرا دروازه به دروازه در محله مورد هدف تان پخش کنید. بعد از آن شما میتوانید میزان موفقیت این فعالیت بازاریابی را با ارزیابی تعداد
«مشتریان
احتمالی ایجاد شده » ارزیابی کنید. این ارزیابی نشان دهنده این خواهد بود که چه تعداد مشتری به دلیل این آگاهی جذب شده اند. اگر شما
برای این
کار یک شماره تماس داده اید که به شما زنگ بزنند یا صفحۀ انترنتی دارید که مردم به آن سر بزنند، میتوانید تعداد پاسخ هایی را که ازین فعالیت
بدست آورده
اید ارزیابی کنید.
جمع آوری معلومات درباره مشتریان
شما میتوانید موثریت فعالیت های بازاریابی را که برای شناخت بیشتر مشتریان تان طراحی شده است ارزیابی کنید. بطور مثال، اگر شما مالک یک فروشگاه
خوراکه فروشی
هستید، میتوانید به هر کدام از مشتریان تان یک کارت امتیاز بدهید که هر باری که آنها از فروشگاه شما خریداری میکنند آنرا استفاده کنند.
توسط کارت امتیاز آنها میتوانند تخفیف گرفته و یا اجناس دیگری را بشکل رایگان دریافت کنند. در برابر این تخفیف، ممکن آنها موافقت کنند که شما اجناس
خریداری شده
توسط آنها را ثبت کنید. نظر به این معلومات، شما میتوانید پیشکش های آینده تان را مطابق به الگوی ویژه خریداری مشتریان تان طرح کنید.
موفقیت با تعدد برگشتن مشتریان به فروشگاه تان و یا افزایش فروشات اجناسی ارزیابی میشود که توسط پیشکش های مخصوص هر مشتری دیزاین و طراحی
شده بود.
آیا مردم
درباره برند تان
صحبت میکنند؟
بعضی از فعالیت های بازاریابی تان ممکن به منظور ایجاد یک «تبلیغات
شفاهی « باشد. تبلیغات شفاهی یعنی نام برند تان در هر کجا بشکل آنلاین و آفلاین
ذکر شود
و مردم از وجود تان آگاه شوند. بشکل آنلاین، موفقیت تان توسط تعداد «لایک
ها « ،»
شِیر ها » و یا «پست
ها » در رسانه های اجتماعی تان ارزیابی میشود. حالت آفلاین تان نظر به افزایش آگاهی درباره برند تان سنجش میشود.
افزایش اشخاصی که میخواهند محصولات/خدمات تان را امتحان کنند
شما میتوانید بفهمید که آیا فعالیت های بازاریابی تان مردم را وادار به امتحان کردن محصولات/خدمات تان میکند، یا خیر. بطور مثال، اگر شما مالک یک
فروشگاه پرچون
هستید که عطریات و گیاه های دارویی تازه میفروشد، میتوانید شخصی را استخدام کنید که در بیرون از فروشگاه تان ایستاده و نمونه های
رایگان محصولات
تان را به مشتریان تان میدهد. یا میتوانید در یک فروشگاه بزرگ یک گادی متحرک گذاشته و به مردم در مکان های پرجمعیت اجازه بدهید
که عطریات
شما را امتحان کرده و یا گیاه های تازه تان را امتحان کنند. موفقیت تان میتواند توسط تعداد مشتریانی که بدست می آورید و یا آگاهی که نظر
به «نمونه
دهی » تان افزایش یافته، ارزیابی گردد.
برای برند تان یک تصویر ایجاد کنید
فعالیت های بازاریابی، مانند تبلیغات، معمولاً برای ایجاد یک تصویر از برند تان استفاده میشوند. بطور مثال، اگر شما تبلیغات کنید که محصول تان ضمانت
100% دارد، در واقع از مردم میخواهید باور کنند که شما قابل اعتماد هستید. موفقیت این حالت میتواند توسط تحقیقات اولیه ارزیابی شود. در این نوع
تحقیقات شما
از مردم میپرسید که «وقتیکه
من نام فلان برند را ذکر میکنم، اولین چیزی که به ذهن تان میرسد چیست؟ » زمانیکه با پرسیدن این سوال معلومات
کافی را
جمع آوری نمودید، میتوانید بفهمید که آیا آن تصویری که برای آن برنامه ریزی کرده بودید به ذهن مردم می آید، یا خیر. در این مثال، اگر تعداد کمی از مردمی که با آنها صحبت کردید بگویند که برند تان «قابل
اعتماد » است، بناءً بازاریابی تان برای بدست آوردن این هدف جوابگو نبوده است.