پلان بازاریابی عبارت از تمامی اسناد نوشته شده ای است که همه فعالیت های بازاریابی طرح ریزی شده در سال پیش رو را شکل میدهد.
بطور مطلوب،
پلان
های
بازاریابی
شامل
موارد
ذیل
میشوند:
•
سوابق تمام تحقیقات و تحلیل های انجام شده در بخش بازاریابی
•
طرح هایی برای مدیریت تصمیم گیری و فعالیت های بازاریابی/برندنگ
•
ایجاد فشار بالای نویسنده تا هر قسمتی از پروسه بازاریابی را بدقت بررسی کرده و ارتباط آنها را با یکدیگر ارزیابی کند
•
پلانی که نظر به معلومات جدید تجدید شود
طرح کلی پیشنهادی برای پلان بازاریابی:
•
صفحه عنوان
•
فهرست مطالب
•
خلاصه مطلب
•
معرفی/سابقه شرکت/برند
•
تحلیل شرایط/بازار/برند
•
اهداف، استراتیژی و تاکتیک های توصیه شده برای برند
•
ملاحظات مالی
•
خلاصه
•
ضمایم
•
منابع
محتوای هر بخش از پلان بازاریابی شامل موارد ذیل میشود:
صحفه عنوان
این صحفه باید دارای معلومات ذیل باشد:
•
نام شرکت، محصول )یا محصولات( و کشور )ها(
•
دوره زمانی که برای آن پلان طراحی شده است
•
شخص )یا اشخاص( نویسنده پلان
•
شخص )یا اشخاص(، گروپ یا شرکتی که این پلان برایشان آماده میشود
•
تاریخ تسلیمی
خلاصه اجمالی
این بخش مروری بر قسمت های مهم یک پلان بازاریابی است. این مرور شامل معرفی یک خلاصه برای شناسایی برند، عناصر عمده پلان )مانند فرصت ها، ابتکارات در ارتباطات بازاریابی، وغیره(، و شناسایی بزرگترین چالش های برند میباشد. این خلاصه باید طرح کلی را پیرامون پیشنهادات و پلان مصرفی برای
حل این چالش ها ارائه دهد. خلاصه مطلب باید خلص و متمرکز باشد تا خواننده را وادار به خواندن ادامه مطلب کند. این بخش به هر آنچه ذکر میگردد، اشاره مینماید. در این بخش موارد ذیل باید در نظر گرفته شود:
•
میخواهید خواننده حین خواندن مطالب تان به چه فکر کند؟
•
مهمترین چالش پیش رو چیست؟
•
این پلان چگونه مشکلات شناسایی شده را حل کرده و یا مورد هدف قرار میدهد؟
در حالیکه خلاصه اجمالی در قسمت اول پلان می آید، اما این قسمت بعد از تکمیل سایر بخش های پلان، پس از اینکه تمامی عناصر استراتیژیک دیگر در بخش های مختلف پلان شکل داده شوند، نوشته میشود.
معرفی/پس منظر
شرکت
انواع معلومات و میزان جزئیات در این بخش وابسته به شرایط میباشد. اگر پلان درباره یک برند جدید است، شما باید مفهوم این برند را توضیح دهید. اگر این پلان درباره یک برند موجود است، شما باید درباره خلاصه تاریخچه، عملکرد آن در گذشته، استراتیژی های موجود در بازار و غیره صحبت کنید.
تحلیل وضعیت/بازار
بیشتر این معلومات از تحقیقات بازار که انجام داده اید، بدست می آید.
این
بخش
باید
شامل
معلومات
ذیل
شود:
•
تعریف بازار: بازار ای که شما در آن به رقابت میپردازید چیست؟ این بازار چقدر بزرگ است؟ رقبای اصلی تان چه کسانی هستند؟ نظر به سطح رقابتی
بودن شان )نقاط ضعف و قوت شان( آنها را درجه بندی کنید.
•
ماهیت برند: نکات متفاوت این برند را که باعث موفقیت تان در بازار کار میشود ذکر کنید.
•
منبع تشبث: از کجا میخواهم عاید تشبث خود را بدست آورم ؟
•
ارزیابی ریسک: ریسک ها و خطراتی که در صورت تطبیق این پلان وجود دارند کدام ها اند؟ داشتن این بخش، دیدگاه متوازنی را برای تان ارائه میکند.
•
تحقیقات بازار: نتیجه تحقیقات بازار را در کنار تحلیل محیط اقتصاد بزرگ که با تجزیه و تحلیل دموگرافیک ترکیب شده باشد، بنویسید.
استراتیژی و تاکتیک های توصیه شده برای برند:
•
تقسیم بندی
بازار: این بخش باید مشتریان را شناسایی کرده و آنها را به گروپ هایی تقسیم کنید که به استراتیژی های برند و بازاریابی واکنش های متفاوتی دارند.
•
هدف دهی
بازار: این بخش توضیحات لازم را میدهد که چرا بخش های مورد هدف بازار فرصت بهتری را برای موفق شدن به شما میدهد.
•
شرح تثبیت
موقعیت: این بخش دارای یک شرح خلاصه میباشد که تعریف میکند چه کسانی مورد هدف برند بوده و تمامی تصمیم گیری های بازاریابی را مشخص میکند.
•
برنامه بازاریابی: عناصر کلیدی این برنامه: مردم چگونه درباره محصولات تان خبر شوند؟ قیمت هایتان چقدر خواهد بود؟ موفقیت تان را چگونه ارزیابی
میکنید؟
ملاحظات مالی:
بودجه لازمه را برای استراتیژی های بازاریابی تان شناسایی کنید. بگوئید که هر عنصر بازاریابی چقدر برایتان هزینه داشته و فرضیات خود را بیان کنید. این بخش نشان دهنده این است که کدام منابع مالی برای موفقیت پلان ضروری است. پلان مالی معمولاً بنام «بودجه » یاد میشود. با استفاده از این بخش مردم را قناعت بدهید که از نظر مالی و بازاریابی محصولات تان منطقی است. اعدادی که استفاده میکنید باید از نظر مالی منطقی باشند. پلان مصرف تان باید واقعبینانه باشد، چرا که اگر بسیار بزرگ باشد بدست آوردن آن سخت بوده و اگر بسیار کوچک باشد اهمیتی نخواهد داشت.
ضمایم/
منابع
محاسبات، تحلیل معلومات بازار، گراف ها، تصاویر، معلومات مالی در کنار فرضیات تان ،وغیره در قسمت ضمایم می آیند. منابع، شامل تمامی منابع معلوماتی
تان میشود که در توسعه پلان بازاریابی تان از آنها استفاده شده است.