• تعیین دیدگاه و هدف شرکت.
• تشخیص فرصتی که شرکت باید از آن استفاده کند یا تشخیص مشکلی که شرکت باید آن را حل نماید.
• ایجاد و پرورش محصول یا خدماتی که شرکت به مشتریان پیشکش خواهد کرد.
• گرفتن نظر و مشوره از دوستان، خانواده و کارشناسانی که درمورد آن کسب و کار آگاهی دارند. این بخشی از تحقیق بازار است.
• نوشتن پلان تجارتی تا دیگران نظر تجاری متشبث و چگونگی اجرای آن را درک کنند. از جمله مقدار پولی که برایشروع و ادامه ی کار آن تشبث در یک یا دو سال اول ضرورت خواهد شد.
• کسب معلومات درمورد رقیبانی که فعلاً نیاز بازار را در ارتباط به کسب و کار مورد نظر برآورده ساخته و شناسایی مشتریان و بازارهای بالقوه این تشبث. (تحلیل رقیبان(
• تنظیم و آماده سازی محلی که شرکت در آن فعالیت خواهد کرد. گرفتن جوازهای لازم و اطمینان از رعایت و مدنظر گرفتن تمام مقررات دولتی.
وقتی شرکت توسط خود متشبث و با حداقل کمک بیرونی راه اندازی شد و شروع به فعالیت کرد، صاحب شرکت مسئولیتهای ذیل را به عهده خواهد داشت:
• حساب داری
• سفارش گرفتن
• فروش
• انتقال کالاها و خدمات، وصول مواد و تجهیزات
Shipping and receiving
وقتی شرکت شروع به فعالیت کرد، متشبث وقتی بیشتری صرف وظایف ذیل خواهد کرد:
• آموزش دیگران برای انجام برخی عملیات های ابتدایی در شرکت از جمله تولید، فروشات، انتقالات و وصول ها
• خدمات مشتری و روابط مشتری
• اعلانات و بازاریابی
• نظارت از ثبت و نگهداری اسناد و حسابات مالی
• جستجوی فرصت ها برای رشد شرکت
• آموزش و تربیه رهبرانی که در مدیریت و رشد شرکت کمک کنند
• برآوردن نیازهای سرمایوی بیشتر شرکت از طریق سرمایه گذاری شخصی ، شراکت یا قرضه های بانکی
برای بسیاری متشبثان تمرکز بر چندین کار )و گاهی تمام کارها به صورت هم زمان( سودبخش است. دیگران شاید مدیریت همزمان کارهای زیاد و داشتن
وظایف بسیار
در یک وقت را سخت و خسته کن بدانند. مهم نیست که شما از کدام یکی از این دو گروه متشبثان هستید، چون وظایف هردو گروه شبیه هم
هستند.
تعدادی از معمول ترین نقشهایی که شما بعنوان متشبث به عهده خواهید داشت، عبارتند از:
رهبری- تعریف
رهبری مشکل است و انجام وظیفه رهبری مشکل تر از آن: توانایی انجام وظیفه ی رهبری حاصل تجربه است. شما بعنوان رهبر وظیفه ی تعیین
شیوه های
انجام امور، الگوی خوب شدن به کسان دیگری که در شرکت شما کار می کنند، رسیدگی به منازعات، و تقویت محیط مثبت در شرکت حتی در شرایطی که کارها خوب پیش نرود را به عهده دارید.
چهره یا معرف شرکت- شما
در داخل شرکت و بیرون از آن، بعنوان نماینده شرکت شناخته خواهید شد. هنگام دیدار با تاجران دیگر در جلسات، محافل یا
فعالیت های
بیرونی، نه تنها مالکشرکت خواهید بود بلکه در ذهن کسانی که ملاقات می کنید شما وشرکت تان باهم یکچیز جلوه می کنید. مردم شرکت شما
را به
شخصیت و رفتارتان ارتباط خواهند داد، لذا حتماً تلاش کنید که از شرکت خود خوب نمایندگی نمایید.
داشتن رؤیا و قدرت تخیل: دلیل موفقیت متشبثین این است که یک
ایده را
به کسب و کار تبدیل کرده و برای تبدیل ایده به تشبث، متشبث باید توانایی رؤیا
پروری راجع
به آینده را داشته باشد. افراد دارای رؤیا و قدرت تخیل خوب همیشه در جستجوی فرصت نواوری و یافتن
راه های
تازه برای رفع چالش های قدیمی
می باشند. زمانی
که شرکت راه اندازی شد، این نقش
همیشه به
عهده ی شما باقی خواهد ماند. افراد صاحب رؤیا همواره به تلاش
خود برای
یافتن راه های تازه
برای پیشرفت
و مسیرهای تازه ی رشد شرکت ادامه می دهند.
تصمیم
گیرنده- شما
بعنوان متشبث کارمندان، مشتری ها و تهیه ی کنندگانی خواهید داشت که در مورد معلومات و مسایل پیچیده به شما مراجعه خواهند
کرد. شما
بعنوان شخصی که بیشترین تصامیم را می گیرید، باید گاهی تصامیمی اتخاذ کنید که احتمالاً تمام افراد دخیل در آن کار را خرسند نخواهد کرد.
مدیر مالی- سلامت مالی شرکت شما بزرگترین عامل موفقیت دراز مدت یا ناکامی شرکت می باشد. ممکن است افرادی دارای مهارت مالی در شرکت خود
استخدام کنید. با
این حال، مسئولیت نظارت اسناد مالی شرکت و اقدامات لازم را همچنان به عهده خواهید داشت. در مسایل مالی درست کاری و شفافیت بسیار مهم می باشد.
تبلیغ کننده- حتی اگر متخصصان بازاریابی، فروشات و اعلانات را به شرکت خود آورده باشید، بازهم نقش شما در تبلیغ شرکت بیشتر از همه پر اهمیت
میباشد. بعنوان
مبلغ اصلی شما باید درمورد
شرکت خود
آگاهی دهی کنید و برداشت مثبتی ازشرکت در میان کارمندان و مشتریان ایجاد نمایید. شما همیشه
باید به
راه هایی بخاطر افزایش فروشات و فرصت های شرکت خود فکر کنید.
مدیر خدمات مشتریان- هیچ
چیزی برای متشبث به اندازه خرسندی و وفاداری مشتریان شرکت مهم نیست، بخصوص
زمانی که
شرکت کوچک و نو پا است.
این یکی از مسئولیت های اصلی شما خواهد بود زیرا شما به احتمال زیاد مشتریان محدود خواهید داشت و آنان برای سلامت شرکت شما اهمیت حیاتی
خواهند داشت. شما
باید خودتان مواظب رضایت مشتریان باشید و درصورت نیاز در محصولات و خدمات خود تعدیلاتی وارد کنید.
مدیر منابع بشری- شما
در مقام متشبث باید مسئولیت ایجاد تیمی را به عهده بگیرید که ایده ها و اهداف شما را موفقانه جامه عمل بپوشانند. یعنی شما
باید کنترل
کامل بر وارد شدن افراد درشرکت خود داشته باشید و نوع مهارت ها، استعدادها، تحصیلات، تجارب و شخصیت های لازم برای انجام موفقانه کارها
را باید
اولویت بندی کنید.
مدیر همه چیزهای دیگر- تشبث
و کارآفرینی صرفاً جذبه شخصی و شکوه نیست. ثبت اطلاعات، تشریفات اداری، اطمینان از موجودیت چای برای تیم و دیگر
کارهای عادی
وقت زیاد شما را خواهد گرفت. البته این کارها نیز بخش
بسیار مهم
در تأمین موفقیت تجارت شما می باشد.
بطور مثال، وقتی فریده در ولایت هرات یک استیشن رادیو راه اندازی کرد، کارشرا با نوشتن
ایده ی
تجاری بسیار کوتاه بخاطر جلب
سرمایه شروع کرد. وقتی کار
عملی رادیو را شروع کرد، خودش نطاق اصلی رادیو بود و بیشتر اوقات با کسانی که می خواستند آگهی تجارتی خود را در رادیوی او نشر کنند، صحبت
می کرد. او
مصاحبه با افراد مهم جامعه را نیز خودش تنظیم می نمود و برای گردآوری گزارش به ولایات دیگر سفر می کرد. گاهی تیم اش از او درمورد مسایل
مالی و
حل مشکلات بانکی مشوره می خواست. هر چند وقت یک بار وسایل و تجهیزات استدیو به مشکل مواجه می شد و از اقارب اش
بخاطر ترمیم
آن ها کمک
می خواست. او
در جلسات متعدد
شرکت های
رسانه ای شرکت و سخنرانی های کوتاه ارایه می کرد تا روابط خود را زنده نگه دارد. کار او زندگی اش
شده بود،
اما او از کار خود لذت می برد چون از نشرصدای مردم در رادیو شاد میگردید. بعد از دو سال و استخدام 12 نفر،
او هنوز احساس
می کرد
در روزهای نخست کار
شرکت خود
قرار دارد. طبیعت کارش به رهبری و تصامیم استراتیژیک تبدیل شده بود، ولی هنوز در کارهای روزمره شرکت بسیار دخیل بود.
بعضی از این وظایف با گذشت زمان از دوش
شما برداشته
نمی شوند. ممکن
افراد بیشتری استخدام کنید که این مسئولیت ها را به عهده گیرند، اما بازهم شما
مسئولیت تصمیم
نهایی و تعیین مسیری را که سایر رهبران اداره آن را تعقیب کنند، بدوش خواهید داشت. این کارها فشار زیادی بر متشبثان وارد می کنند و
برخی افراد بیشاز آنچه واقعاً ارزش
داشته باشد،
درگیر این مسایل می شوند. با این حال باید تذکر داد که این کارها به جذابیت وظیفه شما کمک خواهد کرد
و به
شما درک بهتری از سازوکار واقعی تجارت خواهد داد.