تبلیغات روشی است که در آن شخص با استفاده از اعلانات پولی توجه مردم را به محصولات خود جلب میکند. درک قدرت تبلیغات برای یک متشبث حیاتی است.
زیرا برای متشبثین، تبلیغات ابتدایی ترین شیوه برقراری ارتباط با مخاطبین مورد هدف است تا بتوانند محصولات خود را برایشان عرضه کنند. با این شیوه مصرف کنندگان مطلع میشوند که یک محصول برای برآورده ساختن اهداف شان چقدر مفید است. تبلیغات از طریق رسانه های مختلف از قبیل رسانه های آنلاین مانند ایمیل، فیسبوک یا رسانه های اجتماعی دیگر و همچنان رسانه های آفلاین مانند تلویزیون، روزنامه، مجله، آگهی، بروشور، بیلبورد ها و رادیو انجام شده میتواند.
تبلیغات موثر داستانی را بیان میکند که مشتری توسط آن احساس مثبتی نسبت به محصول یا شرکت پیدا میکند.
تبلیغات اشکال متفاوتی دارد. تبلیغات میتواند یک بروشور فروشات کم قیمت باشد و یا تبلیغات پرهزینه تلویزیونی که در بین برنامه ستاره افغان تلویزیون طلوع پخش میشود. چالش اصلی این است که چگونه میتوان تبلیغات موثرتری ایجاد کرد و بعد از آن میشود تصمیم گرفت که کدام رسانه برای تبلیغات مان بهتر خواهد بود. تلاش ما این خواهد بود تا بفهمیم چگونه میتوانیم پیام مان را به موثرترین شکل ممکن به مشتریان مورد هدف مان برسانیم.
شما میتوانید از تبلیغات استفاده کرده و مشتریان مورد هدف و بالقوه را از محصول تان آگاه سازید. مزایای محصولات یا خدمات تان را به آنها بفهمانید، بالای مردم تاکید کنید محصولات/ خدمات شما را امتحان کنند و اینکه توسط تبلیغات کاری بکنید که برای خرید محصولات/خدمات تان اقدام کنند.
تبلیغات برای شما یک خط مستقیم ارتباطی با مشتریان فعلی و احتمالی تان ایجاد میکند تا بتوانید محصولات یا خدمات تان را به آنها معرفی کنید.
تبلیغات
برای
اهداف
مختلفی
از
قبیل
موارد
ذیل
استفاده
میشود:
· مشتریان تان را از محصولات/خدمات تان آگاه میسازد.
· مشتریان را قانع میسازد که محصولات/خدمات شما برای نیاز های آنها مناسب است.
· برای محصولات/خدمات تان تمایل و تقاضا ایجاد میکند.
· تصویر شرکت تان را بزرگتر نمایش میدهد.
· محصولات یا خدمات جدید را میتوانید از آن طریق اعلان کنید.
· تبلیغات باعث میشود مشتریان مراحل های بعدی را بردارند )مانند خواستن معلومات، نمونه، سفارش دادن، وغیره(.
· تبلیغات کمک میکند تا مشتریان را به تشبث خود جذب کنید.
· جایی برای مشتریان دائمی تان در اینترنت ایجاد کنید.
· پیام شرکت تان را در چندین چینل تقویت کرده و ثبات خود را برجسته تر کنید.
تشبثات موفق همیشه یک هدف واحد برای بازاریابی خود دارند. هدف تبلیغاتی شما باید از پلان بازاریابی شما نشأت گرفته باشد. بطور مثال، شما میخواهید فروشات خود را افزایش دهید، علاقمندی بیشتری را به یکی از خدمات ایجاد کنید و یا مشتریان بیشتری را تشویق کنید که به فروشگاه تان سر بزنند. هدف شما میتواند افزایش «شناخت مردم از نام شرکت » تان باشد یا تغییر تصویری که دیگران از شما دارند. بطور مثال، زمانیکه بانک اقتصادی افغانستان وارد بازار کار شد، برای توسعه برند خود بعنوان یک بانک تاسیس شده در بازار، تمرکز خود را بالای تبلیغات تلویزیونی گذاشت.
اهداف شما نظر به صنعت و بازار ای که در آن هستید تغییر میکند.
همچنان، تمام تشبثات و محصولات از سه مرحله میگذرند، که هر کدام اهداف تبلیغاتی خود را دارا میباشد:
مرحله اول:
تشبث نو آغاز: اگر شما به تازگی داخل بازار شده اید، باید برای خود هویت ایجاد کنید. تشبث شما به تبلیغات و پیشکش های بسیاری نیاز دارد تا بتواند توجه مشتری را جذب کرده و آنها را از کسب و کار شما آگاه سازد.
مرحله دوم:
تشبث در حال رشد: زمانیکه تشبث شما سرپا شد، تبلیغات شما میتواند برای متمایز کردن شما از رقبای تان استفاده شده و خریداران را متقاعد سازد که محصولات/خدمات شما بهتر است.
مرحله سوم:
تشبث رشد یافته: هدف تبلیغات در این مرحله ای از تشبث تان این است که به مشتریان تان یادآوری کنید که چرا باید به خریدن از شما ادامه دهند.
فرقی نمیکند که تشبث شما فعلاً در کدام مرحله قرار دارد؛ تبلیغات موثر چهار مزیت ذیل را متوجه تشبث تان میسازد:
· ایجاد آگاهی: اولین هدف تبلیغات آگاه ساختن مشتریان احتمالی در مورد محصولات/خدمات شما میباشد.
· علاقمندی ایجاد میکند. بعد از آن تبلیغات باید علاقمندی مردم را به این بیشتر کند که محصولات/خدمات شما برای آنها چه کرده میتواند.
· باید علاقمندی و میل ایجاد کند. تبلیغات باید باعث شود مردم بخواهند که محصولات/خدمات شما را امتحان کنند.
· باید کاری کنید که مردم اقدام کنند. تبلیغات موثر باید باعث شود که مشتریان مورد نظر تان اقدام کنند. بطور مثال، تبلیغات باید باعث شود مشتریان معلومات بیشتری درباره محصولات یا خدمات تقاضا نموده و یا اقدام به خرید آن کنند.
زمانیکه شما برای استفاده از تبلیغات برای رشد تشبث تان فکر میکنید، چهار مرحله ای ذیل را دنبال کنید:
مرحله اول:
بازار خود را تعریف کنید. مشخص کنید که بازار مورد هدف شما کیست؟ )مشتریانی که بیشترین احتمال خرید محصولات/خدمات تان را دارند.(
مرحله دوم:
بودجه خود را معین سازید. مقدار پولی را که شما بالای تبلیغات هزینه میکنید را بدانید.
مرحله سوم:
برنامه ریزی کنید که از کدام رسانه میخواهید استفاده کنید. مشخص کنید که بهترین شکل رساندن پیام تان به مشتریان بالقوه چه است.
مرحله چهارم:
یک استراتیژی تبلیغاتی ایجاد کنید. موثرترین پیام و پیامهای تصویری را برای کمپاین تبلیغاتی تان انتخاب کنید.