رقیب کسی است که محصولات یا خدماتی را میفروشد که شما مصروف فروشات آن محصولات یا خدمات هستید. شناسایی رقیب بخاطری مهم است که شما با آنها برای کسب مشتریان و افزایش فروشات تان رقابت میکنید.
این موضوع بخاطری مهم است که حضور یک یا چند رقیب مستقیماً بالای قیمت گذاری اجناس تان تاثیرگذار است. دو نوع رقیب وجود دارد: رقیب مستقیم و رقیب غیرمستقیم.رقبای مستقیم
اشخاص یا تشبثاتی هستند که مستقیماً همراه یکدیگر رقابت میکنند؛ بدلیل اینکه خدمات یا محصولاتی را میفروشند که کاملاً مشابه یکدیگر هستند. بطور مثال، اگر شما یک دکان دارید و یک دکان دیگر در همان سرک وجود دارد؛ شما رقبای مستقیم یکدیگر هستید.
رقبای غیر
مستقیم کسانی هستند که اجناس یا خدمات مشابه به خدمات/محصولات شما را عرضه میکنند. ممکن این خدمات یا محصولات دقیقاً مشابه به خدمات/محصولات شما نباشند؛ اما برای هدف یا ضرورت مشابه استفاده میشوند. بطور مثال، اگر شما یک دکان خیاطی سنتی دارید که لباس های سنتی عرضه میکند و در همان سرک، یک دکان دیگر هست که لباس های وارداتی میفروشد، شما رقبای غیر مستقیم یکدیگر هستید. بخاطریکه هردوی تان گزینه هایی را برای فیشن ارائه میکنید.
ممکن شما تمامی رقبای خود را به اسم نشناسید؛ اما باید به این فکر کنید که چگونه محصولات و خدمات آنها مشتریان مورد هدف شما را جذب کرده است و بعد از آن راهی را بیابید که محصولات/خدمات شما را متفاوت متبارز سازد. اگر شما نتوانید خود را از رقبای خود برازنده تر نشان دهید، ممکن مشتریان کافی برای ادامه دادن کسب و کار تان نداشته باشید.
رقبا یک تهدید برای تشبث شما هستند؛ بنابرین، شما باید راهی را پیدا کنید که بتوانید محصولات / خدمات
خود را نسبت به دیگران برجسته تر نشان دهید.
یا به عبارت دیگر باید ببینید که چه کاری را نسبت به رقبای که عین محصولات یا خدمات شما را میفروشند میتوانید به شکل متفاوت تر انجام دهید. در تشبث این کار را «تمایز
یا تفکیک Differentiation( » ( مینامند. بطور
مثال، یک رستورانت گوشت برّه میفروشد و دیگری همان گوشت برّه را میفروشد اما گوشت اش تازه است. در این حالت رستورانت دوم محصولات خود را از محصول رقیب خود متمایز کرده است.
قبل ازینکه بخواهید راهی برای ایجاد تمایز با رقیب تان پیدا کنید، باید دقیقاً بدانید که رقبای تان چه میکنند. شما باید یک تحقیق ای از بازار انجام دهید که چه کاری را رقبای تان به شکل درست انجام میدهند، چه کاری را به خوبی انجام نمیدهند و در بعضی حالات، چه کارهایی را هیچ انجام نمیدهند.
بطور مثال، شما میتوانید یک دوست، یک عضو خانواده یا یکی از همکاران تان را به تشبث رقیب تان روان کنید که به عنوان مشتری از آنها چیزی را بخرد.
محصول یا خدمات را ارزیابی کنید و همه چیز را از ارائه محصولات/خدمات گرفته تا خدمات مشتریان و تا تماس بعد از خریداری یادداشت کنید. این پروسه را «خریداری
مخفیانه » مینامند. شما ازین معلومات استفاده میکنید تا راهی را پیدا کنید که چگونه میتوانید محصولات یا خدمات تان را نسبت به رقبای تان برجسته تر کنید.
اول به انواع و اقسام محصولات و خدماتی که رقیب تان ارائه میکند نگاه کنید و تلاش کنید به محصولات یا خدماتی فکر کنید که هیچکدام شان ندارند. شما همچنان میتوانید )توسط تیلیفون یا ایمیل( خدمات مشتریان آنها را بررسی کنید. میتوانید ببینید چند شعبه دارند یا چه امتیازات دیگری را به مشتریان خود میدهند )مانند باز کردن زود دیر تشبث(. اگر
برای یک محصول بازاریابی میکنید، بفهمید که محصولات آنها چه ویژگی هایی را ارائه میکنند )بطور مثال، شامپوی آنها موها را درخشش میدهد( و یا قیمت محصولات آنها چند است.
توسط بخشی از این تحقیقات، شما میتوانید نگاهی به نقاط قوت و ضعف خود تان نیز بیاندازید؛ زیرا رقبای تان نیز این کار را میکنند. به این فکر کنید که رقبای تان برای اینکه بازار را از چنگ تان در بیاورند چه کارهایی خواهند کرد. این نوع طرز فکر به شما کمک میکند از تشبث خود در برابر تهاجم احتمالی رقبای تان دفاع کنید.