بازاریابی به معنی ایجاد ارتباط با مشتریان و ارائه پاسخ به این سوال است که چرا باید خدمات یا محصولات شما را بخرند. بازاریابی یعنی عرضه محصول دلخواه
مشتری به
وی، نه محصولی که شما فکر میکنید آنها میخواهند.
بازاریابی پروسه عمومی شناسایی خدمات یا محصولات مناسب برای مشتریان است؛ و اینکه این محصولات چیست، کجا باید پیشنهاد شوند، چه وقت پیشنهاد
شوند و
شما چه هزینه ای را از مشتریان تان باید بگیرید. مرحله بعدی این است که چگونه تمام این فواید را به مشتریان تان فراهم کنید.
بازاریابی بعضاً به عنوان شیوه ای در نظر گرفته میشود که برای فروش محصولات یا خدمات بالای مشتریان فشار وارد میکند. شرکت ها باید شیوه ای را انتخاب
کنند که
با شیوه کسب و کار شان سازگار باشد. اگر شما بتوانید این کار را انجام دهید، مشتریان تان باز هم برمیگردند. گسترش و حفظ وفاداری مشتریان،
مهمترین هدف
بازاریابی است.
بازاریابی بخش اساسی از انجام یک تشبث به شکل درست آن است. به منظور رشد تجارت تان، چه در بخش فروشات یا فواید، شما ضرورت دارید مراحل
خاصی از
پروسه بازاریابی را تعقیب کنید.
مرحله اول: در ابتدا، شما باید به درستی بازار مشتریان مورد نظر خود را شناسایی کنید و بفهمید که ضروریات فراهم نشده آنها چیست. این پروسه بنام
تحقیق بازار
یاد میشود.
مرحله دوم: در مرحله دوم اقدام به توسعه محصول یا خدماتی کنید که ضروریات برآورده نشده مشتریان را برآورده میسازد. این پروسه ممکن به زمان و منابع
بیشتری ضرورت
داشته باشد. معمولاً اکثر محصولات یا خدمات جدید ناکام میشوند و دلیل آن هم این است که محصولات یا خدماتی را که کارآفرینان بالایش
کار میکنند
اقلاً یک یا بیشتر از یک نکته متفاوت از محصولات فعلی بازار ندارند. «ویژگی
خاص »،
مزیتی است که صرفاً مربوط محصولات یا خدمات شما میشود. بطور
مثال ممکن شما قادر باشید که خدمات انترنتی سریعتری را از رقبای خود در اختیار مشتری قرار دهید )اینترنت 4G افغان
بیسیم(
و یا شاید محصول
شما یک
تصویر واضح تر و بهتر را ارائه میکند )تلویزیون اچ دی سامسونگ(. یکی
از کلید های موفقیت بازاریابی، توسعه محصول یا خدماتی است که ضروریات
برآورده نشده
مشتریان را برآورده سازد و چندین نقطه متفاوت را برای مشتریان ارائه دهد.
مرحله سوم: شما باید پروسه فراهم آوری محصولات یا خدمات تان را به شکلی ایجاد کنید که خرید آن برای مشتریان تان آسان باشد. معمولاً دو روش برای
این کار
وجود دارد. فروشات پرچون )مانند فروشگاه هایی با فروشات پرچون( و فروشات آنلاین از طریق انترنت.
مرحله چهارم: قیمت مناسب را برای محصولات یا خدمات تان تعیین کنید.
مرحله پنجم: مشخص کنید که چگونه مشتریان مورد نظر خود را از محصولات یا خدمات تان آگاه میسازید. برای این کار شما میتوانید از تبلیغات و پیشکش
ها استفاده
کنید.
مرحله ششم: پروسه ای را ایجاد کنید که موفقیت بازاریابی تان را سنجش کند. این پروسه بخشی از پلان بازاریابی تان خواهد بود.