مربیان، راهنمایان و مشاوران اعضای مهم تیمی هستند که شما هنگام راه اندازی شرکت خود می خواهید ایجاد نمایید و می توانید از راه های مختلف به این
افراد دسترسی
پیدا کنید.
منطقی ترین محلی که باید جستجو کنید حلقه دوستان نزدیک و اعضای خانواده است. اگرچه دوستان و خانواده ممکن است تجربه ی کاملاً مشابه به تجارت
شما نداشته
باشند ولی مهارت هایی که آنان در تشبثات دیگر کسب کرده اند نیز ممکن است در شرکت شما قابل استفاده باشد. بطور مثال، فرض کنید شما
کاکایی دارید
که تجربه کار در دکان ترمیم موتر )مستری خانه( را
دارد.
اگرچه کار شما شاید شیرینی پزی باشد، اما مسایل زیادی در کار ترمیم موتر وجود
دارد که
با کار شیرینی پزی شباهت دارد، از جمله سرپرستی کارگرانی که کارهای مشخص را انجام می دهند، اهمیت کیفیت و خدمات مشریان، اعلانات،
حسابداری و
غیره.
شاید بتوانید مربی، راهنما یا مشاور را با مراجعه به سازمان هایی چون اتاق تجارت، جایی که اعضای آن قبلاً مسیر موفقیت در تجارت را سپری کرده اند، پیدا
کنید. از
طریق تأمین ارتباط با اعضای این سازمان ها شما شاید بتوانید افرادی را پیدا کنید که دوست داشته باشند، آموخته های خود را با دیگران شریک
سازند.
ممکن است ارتباطات خوبی با هم دوره های موفق دوران تحصیل خود داشته باشید که به پاس این روابط دوست داشته باشند با شما در موفقیت تجارت تان
همکاری نمایند.
وقتی در جستجوی مربی هستید، باید کسی را پیدا کنید که مناسب شرایط شما بوده و از دانش لازمی که شما میخواهید برخوردار باشد. برخی ایده ها برای
یافتن
مربی:
1.
از خانواده ی خود شروع کنید. آیا والدین، پدرکلان و مادر کلان شما دوست و آشنایی دارند که مالک شرکت باشند؟ آیا هم دوره مکتبی دارید که دوستان
و همکاران فعال در عرصه کار شما داشته باشند؟ آیا متشبث محلی فعال در صنعت مورد نظر شما هست که از کارشان خوش تان بیاید؟ اگر بلی، این همان جایی است که مشخص ترین و ارزشمند تری مشوره ها را می توانید بدست آورید.
2.
وقتی سن افراد بالا می رود و در عرصه ی کار خود تجربه کسب می کنند، آنان معمولاً بیشتر به کمک به دیگران وشریک ساختن دانستنی های خود علاقه می گیرند. لذا مربی شما شاید شخص مسنی باشد صاحب موفقیت های مالی و فرزندانی که بزرگ شده اند.
3.
اگر شرکت شما در مرحله شروع قرار دارد، باید در جستجوی متشبث موفقی باشید که دانش و مهارت وسیعی در عرصه تجارت و سرمایه گذاری داشته باشد.
اناهیتا در شهر مزارشریف یک رستورانت ویژه خانم ها راه اندازی کرده است. در سال اول، او متوجه شد که مسایل مالی اش درهم و برهم است. او محاسبی
را استخدام کرد ولی بازهم برخی مسایل لاینحل باقی مانده بود. او از یک دوست خانوادگی اش بنام حسیب کمک خواست. حسیب در کابل رستورانت دارد. حسیب گفت که حاضراست در یک دوره شش ماهه به اناهیتا و بعد هر وقت نیاز شود به او کمک کند. حسیب در مدیریت چندین رستورانت خانوادگی اش تجربه داشت و به اناهیتا در ساختن سیستم مدیریت مالی قوی کمک کرد. هرباری که اناهیتا به کابل سفر می کرد یا حسیب به مزار می رفت باهم دیدار می کردند و از طریق تلفون نیز باهم صحبت می نمودند. اناهیتا نسبت به گزارش های مالی خود اعتماد بیشتر بدست آورد و با حسیب بعنوان مربی تجارتی
روابط خود را حفظ کرد.
مهم است که مربی پیدا کنید که با شما بطور منظم و دوامدار صحبت کند. دیدار هفته وار ایده آل است، اما بسته به این که روابط شما چگونه انکشاف می یابد ممکن است خواهان دیدارهای بیشتر یا کمتر شوید. متعهد بودن مربی شما به این رابطه و داشتن وقت برای این کار حیاتی است.
وظیفه مربی حل مشکلات شما نیست، بلکه او باید به شما کمک کند تا چالش ها را بررسی کرده و راه حل پیدا کنید. این راه خوبی است تا بیاموزید که چطوریک کارآفرین بهتر شوید.
نقش مربی در تشویق و بالا بردن اعتماد به نفس شما بسیار مهم است. مربی می تواند حامی عالی باشد و درشرایط سخت به شما کمک کند تا اعتماد به نفس خود را دوباره بازیابید. شما طالب کسی هستید که در کنار شما باشد و درصورت نیاز به شما مشوره و حمایت عملی ارایه نماید.
درصورت امکان، بکوشید چندین راهنما و مربی داشته باشید، چون یک نفر مربی معمولاً برای مشوره دهی در تمام مواردی که شما نیاز دارید، کافی نیست.