چگونه میتوانیم فروشات و خدمات مشتریان را باهم مطابقت دهیم؟

  فروشات و خدمات مشتریان مانند دو روی یک سکه هستند؛ چون ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند . فروشنده یک رابطه را آغاز میکند، به مشتری کمک میکند تا تصمیمی بگیرد که نیازمندی ها و ضرورت های وی برآورده گردد . بدین ترتیب، معامله مالی / پولی در نتیجه فروش، تحقق میابد .

چگونه محصول یا خدمات خود را از محصول و خدمات رقیب بهتر بسازم؟

 


در بیشتر مواقع دلیلی که شما کاروبار تجاری را شروع می کنید تشخیص مشکلی در شیوه انجام کارها یا شیوه تولید محصولات میباشد.  

با راه اندازی شرکت یا تشبث میخواهید روش بهتری به مشتریان و جامعه عرضه کنید. انکشاف محصول یا خدمات بنیاد کار شما درشروع تجارت و عملکرد بهتر در میدان رقابت است.

با این "مزیت رقابتی" کاری که باقی میماند اطلاع رسانی به مشتریان بالقوه ی شما درمورد این واقعیت است که شما چیز بهتری را عرضه می کنید و توضیح دهید که چرا محصول یا خدمات شما نسبت به محصول یا خدمات رقیبا نتان بهتر است.

شاید شما از طریق صحبت با مشتریان شرکت های رقیب تان و درک دیدگاه و تجربه ی آنان از محصولات و خدمات رقیبان تان، بتوانید راه هایی را برای بهتر کردن محصولات و خدمات خود پیدا کنید. به این طریق شما به مشتریان شرکت های رقیب تان فرصت خواهید داد تا از امتیازات خدمات و محصولات شما آگاه شده و احتمالاً در آینده از شما نیز خریداری کنند.

در برخی انواع محصولات و خدمات، وقتی آوردن بهبودی در محصولات و خدمات موجود به آسانی میسر نیست. راه درست این است که به عرضه خدمات عالی مشتریان تمرکز نموده و از این طریق در رقابت پیشی بگیرید. بطور مثال، برای بیشتر مشتریان، فرقی نمی کند که تایر موتر خود را از کدام دکان بخرد،

چون قیمت تایر زیاد فرق نمی کند. اما شما می توانید با انجام معامله ی سریع، یا نصب تایر فروخته شده و چک و هوا دهی رایگان تایرها تاثیر مثبت در ذهن مشتریان تان بجا بگذارید.

موفقیت تجاری شما معمولاً ناشی از تفاوت فعالیت های تان نسبت به شرکت های رقیب تان است که به آن "مزیت رقابتی" نیز می گویند. یکی از نشانه های مزیت رقابتی این است که شرکت شما با اتکا به نقاط قوت خود بتواند قیمت محصولات و خدمات خود را افزایش داده یا با هزینه های کمتر فعالیت کند یا آن که از هردو مزیت برخوردار باشد.

نکته ی اصلی در مزیت رقابتی ایجاد ارزش عالی تر برای مشتریان است. طوری که این امر باعث موفقیت شرکت گردد. فقط به شکست رقیب خود نیاندیشید بلکه بیشتر از آن به ایجاد ارزش بی نظیر برای مشتریان خود فکر کنید.

بیشتر متشبثانی که در بهتر ساختن محصولات و خدمات خود نسبت به رقیبان تلاش دارند، تنها به انجام فعالیت های شبیه رقیبان شان اکتفا می کنند و می کوشند قیمت خدمات و محصلات خود را کمی ارزان تر از قیمت سایر شرکت ها عرضه کند. بطور مثال، مشهور است که دو شرکت تولید کننده نوشابه در افغانستان برای افزایش سهم بازار خود باهم رقابت داشتند. درحالیکه در کیفیت محصولات، توزیع و بازاریابی شان هیچ تفاوت وجود نداشت و صرفاً یکی از تولید کنندگان قیمت های خود را به شدت کاهش داده بود. این کار جنگ قیمت را میان تولید کنندگان رقیب راه انداخته و هردو طرف به کاهش قیمت ها ادامه دادند. در نهایت هر دو تولید کننده میلیون ها افغانی عاید از دست دادند و سهم بازارشان تغییر چندانی نکرد.

یافتن ترکیبی از فعالیت هایی که شما بهتر از رقیب خود انجام می دهید، به شما کمک خواهد کرد تا رقابت راصرفاً به قیمت محدود ننمایید. برخی چیزهایی که شما را نسبت به رقیبان تان برتری می دهد، قرار ذیل اند:

·      محصولات یا خدمات تازه یا تعدیل یافته.

·      قیمت مناسب تر مواد خام به کار رفته در تشبث شما که باعث بهبود سودآوری گردد.

·      تولید محصولات با کیفیت یا ارایه موثرتر سریع تر خدمات شرکت به مشتریان.

·      فراهم کردن خدمات مشتریان بهتر یا تضمین محصولات و خدمات تان به منظور تقویت وفاداری مشتری.

وقتی شرکت شما در این فعالیت ها مهارت کسب کند، به مزیت های رقابتی دست پیدا خواهید کرد و ممکن است فرصت یابید تا قیمت بالاتر روی محصولات و خدمات خود وضع نمایید. باید به یاد داشته باشید که دست یابی به مزیت رقابتی فعالیتی نیست که یکباره انجام دهید و تمام شود، بلکه تلاش دوامدار برای حفظ مزیت رقابتی ضروری میباشد.