تمام شرکت ها با رقابت مواجه اند. حتی اگر شما مالک تنها رستورانت یک شهرک باشید، بازهم با تشبثات دیگری که مشتریان شما بجای آمدن به رستورانت، پول خود را در آنجا مصرف کند، در رقابت قرار خواهید داشت.
با افزایش روز افزون استفاده از انترنیت برای خرید محصولات و خدمات و یافتن آدرس ها، اکنون دیگر تنها در رقابت با شرکت های فعال در محله ی خود قرار ندارید؛ بلکه در عصرانترنیت، شما ممکن است در رقابت با شرکت های خارجی نیز قرار بگیرید.دانستن این که رقیبان شما کی ها بوده و چه چیزی عرضه می کنند، به شما کمک می کند تا محصولات و خدمات و بازاریابی برتری کسب کنید. این اطلاعات به شما در تعیین قیمت های رقابتی و ابتکارات مناسب در واکنش به کمپاین های بازاریابی رقیبان تان، کمک می کند.
با استفاده از این معلومات می توانید استراتیژی های بازاریابی ایجاد کنید که از کمبودهای رقیبان تان بهره برداری نموده و کارکردشرکت خود را بهبود بخشید.
درعین حال می توانید هرگونه تهدیدی از جانب تازه واردان و رقیبان موجود را شناسایی نمایید. این آگاهی شما را کمک خواهد کرد تا در سنجش حدود موفقیت خود واقع بین باشید.
شما با استفاده از این دانشمی توانید استراتژیی بسازید که از ضعف های رقیبان تان استفاده کند، و عملکرد تجارت شما را بهبود بخشد. شما همچنان می توانید هر نوع تهدیداتی را که هم از ناحیه رقیبان آینده و هم از ناحیه رقیبان فعلی متوجه باز شما هست شناسایی کنید. این دانشبه شما کمک می کند تا در باره چگونه موفق بودن خود واقع گرا باشید.
اگر شما به انترنیت دسترسی دارید، رقیبان را می توانید در انترنیت جستجو کنید. یعنی کلماتی که نوع تجارتی را شرح دهد که شما می خواهید شروع کنید، در براوزر )جستجو گر( انترنیت بنویسید. بطور مثال، اگر شما می خواهید در کابل رستورانت باز کنید، ممکن است کلمات "رستورانت
در کابل" را
در ماشین جستجوی انترنیتی بنویسید و رستورانت های واقع در کابل را پیدا کنید.
گاهی می توانید رقیبان را با گشت و گذار در بازار منطقه ای که می خواهید در آنجا فعالیت کنید، پیدا نمایید و وقتی شرکت های مشابه را مشاهده کردید در روی نقشه ای که همراه دارید محل فعالیت رقیبان خود را نشانی کنید. یعنی رفتن و از نزدیک مشاهده کردن یکی از بهترین راه های تحقیق درمورد رقیبان تان می باشد. ببینید که شرکت آنها چقدر مشتری دارد؟ کیفیت محصولات و خدمات مشتریان شان چگونه است؟ آیا می توانید بگویید که آنان مشتریان خود را چگونه جلب می کنند؟ این مشاهدات را در برنامه رقابت جلب مشتری به کار ببرید.
اگر محل بازار شما کتاب شماره های تلفون داشته باشد و در آن شماره شرکت ها به ترتیب کتگوری درج باشد، در آنصورت ممکن است رقیبان خود را نیز در آن کتاب پیدا کنید.
همان طوری که انجمن های تجارتی و اتاق تجارت برای یافتن معلومات درمورد بازار هدف شما مفید بودند، ممکن است منبع خوب تشخیص رقیبان تان نیز باشند. چون رقیبان شما احتمالاً عضو انجمن تجارتی/ اتاق تجارت می باشند.
اینجا راه هایی را برای کسب معلومات درمورد رقیبانتان ارایه میکنیم:
سه رقیب عمده خود را شناسایی کنید و بعد شرکت خود را با آنان مقایسه نمایید و ببینید که شما چگونه می توانید ارزش اضافی را که دیگران عرضه نمی توانند بر محصولات و خدمات خود بیافزایید.
تعدادی از سوال هایی در ارتباط به رقابت که بهتر است جواب آنها را بدانید:
· محصولات و خدمات رقیبان شما چیست؟
· رقیبان شما چگونه درمورد محصولات و خدمات شان به مشتریان اطلاع رسانی می کنند؟ آیا آنها از کدام یکی از روش های ذیل استفاده می نمایند.
- نشراعلانات روزنامه، تلویزیون یا رادیو ؟
- استفاده از رسانه های اجتماعی چون فیسبوک و تویتر؟
- ارسال آفر )پیشنهاد( به مشتریان خود از طریق ایمیل و بروشور ؟
· مشتریان شما برای محصولات و خدمات مشابه محصولات و خدمات شما چه قیمتی می گذارند؟
· رقیبان شما محصولات و خدمات خود را چگونه به مشتریان می رسانند؟
· رقیبان تان چگونه وفاداری مشتریان خود را در خرید محصولات و خدمات شان تقویت می کنند؟
· رقیبان شما چه نوع خدمات مشتریان و تضمین ها را ارایه می کنند؟
در نمایشگاه های تجارتی ببینید که کدام رقیبان شما در نمایشگاه حضور دارند. به اعلانات و فعالیت های تبلیغی شان نگاه کنید. توجه کنید که چقدر مصروف اند و چه کسانی از غرفه آنان دیدار می کنند.
ویب سایت های رقیبان تان را ببینید و آن ها را با ویب سایت خود مقایسه کنید. ویب سایت ها معلومات خوبی درمورد فعالیت شرکت های مشابه در گوشه و کنار جهان می دهد. اگر رقیبان شما ایمیل روان می کنند، ایمیل خود را در لیست شان بیافزایید تا به شما نیز پیام های آنان برسد. با این کار، می توانید از فعالیت های آنها آگاهی یافته و ضمناً یاد بگیرید که آنان محصولات و خدمات خود را چگونه به مشتریان احتمالی تبلیغ می نمایند. با این معلومات می توانید ایده هایی درمورد نکات مثبت و منفی کار آنان بدست آورده و درک میکنید که چه کارهایی را باید انجام داده و از چه کارهایی باید دوری کنید. آیا آنان صفحه ی فیسبوک یا حساب رسانه ی اجتماعی دیگری دارند؟ اگر بلی، صفحات و پست های آنان را دنبال کنید. به شکایات و تمجیدهایی که آنان دریافت می کنند، نگاه کنید تا با استفاده از آن نظرات به انکشاف تجارت خود بپردازید.
این احتمال نیز وجود دارد که رقیبان خود را در محافل اجتماعی و گردهمایی های تجارتی ببینید. با آنان صحبت کنید. برخورد دوستانه داشته باشید، چون آنان رقیبان شما هستند نه دشمنان تان. در رقابت با آنان اصول اخلاقی را رعایت کنید. از طریق هم صحبتی، شناخت بهتری از آنان بدست می آورید و ممکن است شما روزی مثلاً بخاطر همکاری در یافتن بازار جدید برای محصول تازه، به همدیگر نیاز پیدا کنید.
در جلسات با عرضه کنندگان خود از آنان درمورد کار مشتریان دیگرشان )رقیبان خود( بپرسید. شاید همه چیز را به شما نگویند، ولی هرگونه معلومات ممکن است مفید تمام شود.
اگر انترنیت خوب دارید، با استفاده از خدمات رایگان ویب سایت گوگل، یک سیستم هشدار گوگل بسازید. با استفاده از سیستم هشدار گوگل می توانید رقیبان خود را تعقیب کنید . نام شرکت رقیب خود را بنویسید یا کلماتی را در آن جستجو کنید که محصولات مورد نظر شما را توصیف کنند. وقتی نام رقیب شما در انترنت ظاهر شود، گوگل به شما پیام خواهد داد تا از فعالیت رقیب خود مطلع شوید. درمورد رقیبان خود بخوانید. مقالات و اعلانات شان را جستجو کنید و نوشته های مربوط به بازاریابی آنان را بخوانید.
با مشتریان خود بیشترین تماس داشته باشید. فراموش نکنید که مشتریان شما نظرات و پیشنهادهای ارزشمند به شما خواهند داد. وقتی مردم برای محصولات شما پول می دهند، باید بدانید که چرا این کار را می کنند. شاید دلایلی را پیدا کنید که شاید هرگز متوجه نشده باشید. حتی اگر یک مشتری دلایل خوبی برای انتخاب شرکت شما بدهد، احتمال دارد آن دلایل برای مشتریان دیگر نیز صدق کند و می توانید آن دلایل و معلومات را در بازاریابی و ارتباطات با مشتریان بالقوه ی خود استفاده کنید. تنها این سوال را نپرسید که کار شما چقدر خوب است، بلکه از آنان بپرسید که از کدام شرکت های رقیب شما خرید می کنند و محصولات شما را در مقایسه با محصولات رقیبا نتان چگونه ارزیابی می نمایند.