یک دلیل عمده شروع کسب و کار بدست آوردن پول است. ولی راه خوب تشخیص
نوع تجارت
یا کسب و کار مورد نیاز این است که به خود، خانواده و محیط تان
نگاه کنید و ببینید که چه مشکلاتی وجود دارد که باید برای آن ها راه حل پیدا شود و چه کارهایی برای بهبود شرایط زندگی می توان انجام داد.
منشأ تعداد زیادی از شرکت ها این بوده است که کسانی از مشکلات رنج برده و تصمیم گرفتند که خودشان آن ها را حل کنند: "حتماً
راه بهتری وجود دارد."
بیشتر شرکت ها نه با آغاز کار انقلابی، بلکه با حل یک مسأله یا بهبود روش موجود حل مسایل آغاز شده اند. متشبثان راه بهتر انجام امور را پیدا می کنند.
برخی متشبثان از طریق کاری که خودشان دوست دارند، تجارت موفقی را راه اندازی می کنند. بطور مثال راه اندازی کاروبار شیرینی پزی را مدنظر بگیرید که
از علاقه
یک فرد در پختن و ساختن کیک و کلچه در خانه
شروع شده
باشد.
معمولاً یک متشبث چیزی را در جای دیگری، شاید در جریان رخصتی یا سفر به شهر یا کشور دیگر دیده و تجربه می کند، و بعد آن ایده را از بیرون به شهر
و محله
خود انتقال می دهد. شما محصولی را به دلیل علایم تجاری، حقوق معنوی و انحصاری نمی توانید کاپی کنید، اما می توانید از آن ایده ها الهام گرفته چیز مشابه یا بهتری را تولید کنید.
نکته ی کلیدی در انتخاب یک
تجارت این
است که با مهارت ها، تجارب یا دانش
شما ارتباط
داشته باشد. چون شما وقت زیادی راصرف آن تجارت خواهید کرد. لذا باید آن را بدانید، درک کنید و از انجام آن لذت ببرید.
وقتی یک سلسله مفکوره ی ابتدایی درمورد کاری که شروع می کنید را بدست آوردید، آنگاه می توانید به این بیاندیشید که آیا از آن طریق به پول و خودکفایی
مالی خواهید
رسید.
تشبثی که بیشتر از مصرف خود پول عاید نکند مدت زیادی دوام نخواهد کرد.
برای تشخیص تجارتی که باید شروع کنید، روشهای ذیل را مدنظر گیرید:
مشاهده- به
محیط خود نگاه کنید. حتماً چیزهایی در محیط شما وجود دارد که به نظر شما نیاز به بهبود دارند و یا اصلاً جای بعضچیزها خالی ا ست. مثلاً
چیزی ساده
ای چون مشاهده شخصی که می خواهد کلکین را پاک کند ولی برای انجام این کار بسیار به زحمت خم و راست می شود. با انکشاف ناچیزی در
دسته ی ابزاری که کارگر با آن کلکین را پاک می کند، کیفیت و سرعت کار بسیار بهتر خواهد شد و زحمت آن نیز به مراتب کاهش خواهد یافت. تجارت شما
ممکن است
ابزار کلکین شویی بهتری تولید کند که در آن از کمبودهای ابزاری که قبلاً در بازار وجود داشت، خبری نباشد.
جستجو- گاهی
شما می توانید فرصت تجارتی را با پرسیدن کمبودها و نیازهای مردم پیدا کنید. خانواده و دوستان نزدیک شما را در یافتن ایده ها کمک
می کنند. می
توانید با افرادی که نسبت به تحولات جاری و جریان های آینده و اثرات آن بر نیازهای تجارتی آگاه هستند، صحبت کنید. بطور مثال، شما
می توانید
با صاحب یک خوراکه فروشی صحبت کنید و در جریان صحبت متوجه شوید که مردم خواستار محصولاتی هستند که فعلاً میسر نمی باشند و بعد
تجارتی برای
عرضه آن محصولات ایجاد نمایید.
تحقیق- به
محصولات و خدمات موفق در بازارهای مناطق دیگر ببینید و برای آوردن آن ها به بازار محلی خودتان بیاندیشید. انترنیت دریچه ی عالی برای
پی گیری
اتفاقات سایر نقاط جهان و شناسایی چیزهایی است که احتمال موفقیت شان در بازار شما وجود دارد. انترنیت شما را در شناسایی عرضه کنندگان
مهم و
همکاران بالقوه ای معرفی می کند که محصولات و خدمات شان را به بازار خود بیاورید.
علاقه و شوق- به
چیزی فکر کنید که از قبل بطور سرگرمی یا بعنوان فعالیت اصلی انجام می دادید و ببینید که آیا می توانید آن را به تجارت تبدیل کنید یا
خیر. شاید
در کودکی فوتبال بازی می کردید و اکنون در بزرگ سالی از تماشای فوتبال لذت می برید. می توانید از این علاقه مندی تان به فوتبال برای فروش
تجهیزات و
البسه فوتبال استفاده کنید یا مسابقات/ گردش هایی را برای تماشای مسابقات فوتبال به شهرها و کشورهای دیگر برگزار نمایید.
شما می توانید ترکیبی از این روش ها را برای تشخیص
تجارت مورد
علاقه خود استفاده کنید. بطور مثال، مریم در پوهنتون کاردان شهر کابل کمپیوتر ساینس
خوانده است
و در موارد زیادی متوجه مشکلات
شرکت ها
در حضور شان در انترنیت بوده است. او از ویب سایت های تعداد زیادشرکت ها خوش اش
نمی آمد،
چون استفاده از آن ویب سایت ها برای کاربران جذاب و راحت نبود. او تصمیم گرفت که مشاهدات خود را بیشتر کند و درمورد روش شرکت های خارجی در ساختن
و انکشاف
ویب سایت تحقیق نماید. او متوجه شد که ویب سایت های خوب معمولاً با شرکت های متخصص
ویب سایت
سازی قرارداد می گردد. او با چند دوست
خود مشوره
کرد و به این نتیجه رسید که خودش می تواند شرکت کوچک ویب سایت سازی ایجاد نماید و برای دیگران ویب سایت بسازد. او کارش را شروع کرد
و اکنون
ده ها شرکت مشتری اش می باشند.